Okleina czeczotowa na meblu (czeczota)

Czeczota to drewno o bardzo dekoracyjnym rysunku słoi, który powstaje na skutek anomali budowy drewna, jego chorobliwych zmian wynikających z działania grzybów i bakterii powodujących miejscowe zniekształcenia, obrzęki oraz uszkodzenia korzeni i pnia drzewa (może się również pojawić w wyniku mechanicznego uszkodzenia). Czeczota nie jest więc konkretnym gatunkiem drewna a jedną z wad drewna* związaną z nieprawidłowym przebiegiem włókien, a dokładniej splątaniem (czeczotowatość drewna) falistością (barankowatość drewna) lub zawojem włókien. Czeczota może dotyczyć wielu gatunków drzew.

*Wada drewna to anomalie budowy drewna, czyli wszelkie jego uszkodzenia i inne wrodzone lub nabyte cechy, które obniżają jego wartość pod względem technicznym, użytkowym i/lub estetycznym. Rozróżnia się wiele wad drewna, w zależności od czynników ich powstania, jak na przykład wady pierwotne powstające za życia drzewa, jak i wtórne powstające po ścięciu. Wszelkie anomalia i ziany powstałe w drzewie nazywano w dawnym stolarstwie wilkami lub mazerami (Przewodnik Stolarski, Mieczysław Schreiber, Tarnów 1922 rok)

Dzieli się je na:

  • wady kształtu pnia i tarcicy
  • wady anatomicznej budowy drewna
  • wady wywołane przez grzyby
  • wady wywołane przez szkodniki zwierzęce
  • wady wywołane przez czynniki klimatyczne i zewnętrzne

Nie zawsze wada może być uznana za ewidentną niedoskonałość – w jednym przypadku będzie czynnikiem dyskryminującym sortyment, a w innym może stanowić wyjątkową zaletę. Taka nieregularność czy falistość budowy, rysunku i barwy drewna będzie ceniona w wyrobach artystycznych, a przede wszystkim w niektórych okleinach.

Fornir cięty z tak wadliwego drzewa będzie miał więc zmieniony naturalny rysunek słoi, najczęściej w postaci ciemnych i jasnych oczek, plamek, żyłek i drobnych sęczków otoczonych splątanymi włóknami drewna. Wszystko to będzie wynikiem wspomnianego obrzęku jaki zaatakował drzewo. W odróżnieniu jednak od rakowatości, która również jest wadą drewna, obrzęk nie spowoduje bezpośrednio, że drewno będzie zepsute. Z uwagi na bardzo charakterystyczny i mocno dekoracyjny wzór, fornir czeczotkowy był i jest materiałem dość drogim i cenionym, zwłaszcza w produkcji mebli i sprzętów dekoracyjnych. Jest jednak też przy tym dość trudny zarówno w obróbce, jak i w jego wykończeniu czy późniejszej renowacji (dziesiątki spękań i sęczków dają się we znaki konserwatorom). Pod względem mechanicznym jest to więc słaby materiał, ale tak jak wspomniałam powyżej, całkowicie zdrowy.

* Biurko Art Deco z lat 30-tych XXw. – fornir orzech czeczota, zwany też często orzechem korzennym (drewno wykończone politurą szelakową)Desktop1

Czeczota błędnie utożsamiana jest tylko z brzozą i topolą, bo choć najczęściej spotykana właśnie w tych drzewach (oba gatunki chorobowo zmienione są do siebie bardzo podobne), występuje ona również w szlachetnym drewnie orzecha, jesionu, wiązu, kasztana czy dębu. W odmianie brzozy karelskiej, bardzo popularnej i cenionej w meblarstwie dawnym za oryginalny ciemno-plamkowany rysunek, czeczotowatość jest wadą dziedziczną, dzięki czemu była i jest ona nadal uprawiana także na plantacjach (stąd największy jej właśnie wybór).

Przykłady fornirów topoli i brzozy o zmienionym rysunku drewna wynikającym z wad:

brzoza karelska

D5003369-B758-49B4-813D-E1905868D263

topola czeczota

305F244A-36A9-4C92-8C06-769FCC0DD391 (więcej…)

Fotel 366

Fotel 366 projektu Józefa Chierowskiego pochodzi z 1962 roku. Pierwowzór wykonano w Dolnośląskiej Fabryce Mebli w Świebodzicach a sam mebel był produkowany seryjnie w wielu zakładach w całym kraju aż do połowy lat 80-tych. Dzięki swojej wygodnej i nowoczesnej formie szybko znalazł potencjalnych nabywców i trafił do wielu polskich domów. Stał się tym samym powszechnie znanym symbolem wzornictwa przemysłowego czasów PRL-u.

Fotel 366 SONY DSCFotel 366 projektu Józefa Chierowskiego

Fotel 366 jest lekki, zgrabny i ponadczasowy. Ma prostą, trapezowatą konstrukcję wykonaną z litego drewna bukowego, oryginalnie wykańczanego bezbarwnym lub czarnym lakierem. Drewniany stelaż fotela połączony jest z jednolitym, zespolonym w całość, tapicerowanym siedziskiem i oparciem. Najbardziej charakterystyczne dla fotela są jego drewniane, opływowe podłokietniki oddające charakter designu lat 60-tych.

W pierwszych egzemplarzach do tapicerowania używano raczej gładkich, stonowanych w kolorach tkanin z supełkową lub delikatnie jodełkową fakturą. W późniejszych egzemplarzach wykorzystywano już bardziej wzorzyste i krzykliwe materiały, łącznie ze sztucznym, gumowo-plastikowym pokryciem imitującym skórę. Dodatkowo tkaninę na oparciu przepikowywano przeważnie trzema symetrycznie rozłożonymi guzikami.

*siedzisko i oparcie fotela w oryginalnym stanie zachowania – przed renowacjąstan przed renowacjątapicerka po renowacji i zmianie takniny

Fotel który do nas trafił został odnowiony zgodnie ze swoim pierwowzorem, z tym, że drewno po sklejeniu (podłokietniki nie zostały odklejone i zamienione w poprawną stronę, by zachować fotel taki jaki wyszedł z fabryki;), wzmocnieniu i wyczyszczeniu zostało wykończone politurą, by bukowej, jasnej barwie dodać odrobinę ciepłego tonu oraz szlachetnej poświaty (taką daje właśnie szelakowa substancja). Po renowacji tapicerskiej siedzisko i oparcie pokryliśmy tkaniną w geometryczny jasno-fioletowy wzór (prod.USA), dzięki czemu fotel zyskał jeszcze większej lekkości i nowoczesności. Całość prezentuje się naprawdę wyśmienicie.

Czasem więc warto przejrzeć piwniczne czy działkowe pomieszczenia, odkryć możemy w nich bowiem oryginalne peerelowskie projekty, które jak widać na przykładzie fotela 366, po konserwatorskiej metamorfozie stają się prawdziwą wizytówką współczesnego wnętrza.

metro 584metro 601

Renowacja przedwojennego wagonu kolejowego (1)

W niektórych Pracowniach odnawia się głównie meble, w innych trafiają się troszkę większe sprzęty…

W zaprzyjaźnionej Pracowni na Podlasiu trwają właśnie nietypowe prace. Kompleksowej renowacji poddawany jest bowiem stary, przedwojenny wagon kolejki wąskotorowej, pochodzący najpewniej z początku XXw. i służący kiedyś jako wagon dla służ ratunkowych. Obecnie ma on pełnić funkcję pomnika, a raczej izby pamięci o ludziach-mieszkańcach okolicznych terenów, którzy w czasie II wojny światowej byli masowo wywożeni bydlęcymi wagonami w głąb Związku Radzieckiego. Urządzony ocalałymi pamiątkami z czasów radzieckiej okupacji (zdjęciami, dokumentami i innymi przedmiotami), ma być bezpośrednim symbolem upamiętniającym zesłania Polaków na Sybir.

Obecnie wagon jest w trakcie zaawansowanych prac, które obejmują w pierwszej kolejności:
  • z uwagi na mocno przegniłe i uszkodzone drewno na zadaszeniu wymiana całej konstrukcji dachu (na zdj. już z nowym pokryciem)
  • czyszczenie za pomocą piaskowania* wszystkich elementów metalowych, głównie podwozia
  • czyszczenia za pomocą piaskowania całej konstrukcji drewnianej, łącznie ze środkiem
  • zabezpieczanie żeliwa i drewna impregnatami
  • malowanie całego wagonu odpowiednimi farbami.

Po pełnym odnowieniu wagon trafi na plac przed zabytkowym dworcem kolejowym (stacja trasy prowadzącej do wschodniej granicy), gdzie stanie za specjalnie przygotowanym niewielkim fragmencie torów.

*piaskowanie, które zastosowano tutaj, wykonuje się też przy odnawianiu np. starych nóg-podstaw od maszyn do szycia. Piaskowanie, czyli czyszczenie piaskiem pod ciśnieniem (za pomocą pistoletu drobiny piasku uderzają w powierzchnie) pozwala usunąć stare powłoki, zwłaszcza z miejsc trudno dostępnych i wygładzić skorodowane żeliwo, tak by można je było potem pomalować na dowolny kolor. Do piaskowania metalu używa się innego rodzaju/grubości ziaren piasku a do drewna innego (drobniejszego).

IMG_4354-001IMG_4365IMG_4358Ostatnio zaktualizowane109-002IMG_4359IMG_4374 IMG_4368 Ostatnio zaktualizowane108IMG_4363

Podręcznik stylów

Wiosennego wysypu fachowej literatury ciąg dalszy… Prosto z księgarni, jeszcze ciepły „Podręcznik stylów” autorstwa Ernesta Rettelbuscha, wybitnego niemieckiego architekta wnętrz, autora, wydawcy i przedsiębiorcy, zmarłego w 1915r. Książka – album to obszerny zbiór 1483 rysunków na 298 planszach: ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji. Po przeszło 100 latach od ukazania się książki w Niemczech, w końcu dostępna jest też i u nas, w wydaniu polskojęzycznym.

„PODRĘCZNIK STYLÓW

aut. Ernest Rettelbusch

Wydawnictwo ARKADY 2013

IMG_3978-001

IMG_3975 IMG_3977

Sprężyny tapicerskie

Sprężyny tapicerskie były największą nowością w meblarstwie XIX wieku. Wynaleziono i wprowadzono je do powszechnego stosowania w okresie Biedermeiera. Zadłużeni w tym temacie są: Georg Junigl, który sprężyny opatentował w 1822r. oraz Samuel Pratt, który także prowadził eksperymenty w tym temacie. Efektem prac Anglika było opatentowanie w 1826r. pierwszego fotela na sprężynach, którego zadaniem było poprawienie komfortu podróżującym na statkach podczas sztormów. Wiek wcześniej – w II poł. XVIII wieku wprowadzono w meblarstwie szereg udoskonaleń technicznych, które w połączeniu z późniejszą wyściółką sprężynami, całościowo wypracowały kompleksową technologię tapicerstwa. Było to m.in.:

  • pikowanie tapicerki – najbardziej powszechne w II poł. XIXw. z racji dobrego dopasowywania się takiej tapicerki do ciała siedzącego Oryginalnie pikowana kanapa w stylu Ludwik Filip z poł.XIXw.
  • wzmacnianie krawędzi mebli, czyli miejsc najbardziej narażonych na zużycie czy uszkodzenia (tzw. odszywanie) Fotel eklektyczny z odszywaną tapicerką
  • wyjmowana ramka siedziska, która pozwoliła wpuszczać siedzenie w okrzynie  i wykonywać je oddzielnie od pozostałej konstrukcji mebla (wcześniejsze tapicerowane krzesła będą zawsze miały niewyjmowane siedzisko wyściełane tkaniną obiciową zakrywającą oskrzynienie). Przykład trzech różnych krzeseł i rodzai siedzisk: najstarsze empirowe, zachowane w oryginalnym, niezmienionym stanie, z tapicerką jeszcze tylko na włosiu i tkaniną wypuszczoną na ramę; drugie z siedziskiem wyplatanym ratanem (odtworzone współcześnie); trzecie z siedziskiem w formie wyjmowanej, luźnej ramki na sprężynach obitej skórą.

Trzy typy krzeseł i trzy różne siedziska

(więcej…)